top of page
ikarkolo

2x static fire - początek projektu WiWErNA!

Pamiętacie silnik aluminiowy, który pokazaliśmy wam w ostatnim poście? Tutaj jest link, jeśli chcecie sobie przypomnieć. Nazwaliśmy go WiWErNA (Wielokrotnie Wykorzystywany Erytrolowy Napęd z konstrukcją Aluminiową).


Wielokrotnie Wykorzystywany

Przeprowadziliśmy już dwa testy tej konstrukcji silnika! I to na tej samej dyszy! Nastąpiło skrócenie gardła dyszy o ok. 50%, zatem możemy liczyć na maksymalnie 4 odpalenia silnika z jedną dyszą i taką samą konfiguracją paliwa. Kilka odpaleń silnika z dokładnie tymi samymi częściami to olbrzymi sukces, zwłaszcza w porównaniu z naszym wcześniejszym projektem silnika drukowanego w technologii druku 3D.


Erytrolowy

Tym razem skorzystaliśmy z innych mieszanek paliwowych, w których zastąpiliśmy część sacharozy erytrolem (w całej mieszance użyliśmy kolejno 15% i 10% erytrolu). Erytrol ułatwia nalewanie i tworzenie paliwa (ma niższą temperaturę topnienia niż sacharoza), a w dodatku powoduje mniej agresywny profil ciągu (co widać na porównaniu symulacji tego samego silnika z założyciem użycia klasycznego "karmelka" i wyników testowych z użyciem "karmelka" z dodatkiem erytrolu).

Napęd z konstrukcją Aluminiową

Ten punkt jest prosty - aluminium jest lekkie i ma wystarczającą wytrzymałość temperaturową. Aluminium jest po prostu super.


Nazwa WiWErNA dobrze pasuje do rakiety SMOK, prawda? A tutaj są nagrania, jak nasz silnik zieje ogniem:





Co dalej?

Wygląda na to, że już teraz musimy zrobić rebranding projektu WiWErNA na projekt WiWERNA - czyli Wielokrotnie Wykorzystywany Eksperymentalny Rakietowy Napęd z konstrukcją Aluminiową. Zmiana wydaje się niewielka, ale jest dość znacząca - planujemy zrezygnować z erytrolu, bo chociaż ułatwia on tworzenie paliwa, to powodowany przez niego łagodniejszy profil ciągu znacząco zmniejsza wydajność silnika. Nie wrócimy jednak do zwyczajnej mieszanki karmelkowej, a zamiast tego skorzystamy z KNSB - mieszaniny saletry potasowej i sorbitolu. Dzięki temu zachowamy zyski z łatwiejszego tworzenia paliwa, ale nie stracimy korzystnego dla spalania wyższego ciśnienia powodowanego szybciej wzrastającym ciągiem.


Ad astra!

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

コメント


bottom of page