SMOK
Suborbitalna Misja demOnstracyjna Koła
SILNIK WIWERNA
Dotychczasowe testy static fire przeprowadzane na prototypach drukowanych metodą druku 3D nie były zadowalające. Dysze zawsze mocno deformowały się już na początku testu, co znacząco pogarszało wydajność silnika i skutkowało niezadowalającym ciągiem. Z tych powodów w listopadzie 2024 roku przeprowadziliśmy test silnika o aluminiowym korpusie i aluminiowej, toczonej dyszy. Aluminium ma temperaturę topnienia 660.3 °C, znacząco niższą niż temperatura spalania mieszaniny typu karmelek (ok. 1300 °C). Mimo to po przeprowadzonum teście dysza okazała się nienaruszona. Zmieniliśmy również mieszaninę paliwową - część sacharozy została zastąpiona erytrytolem, który spowolnił spalanie (trwało ono ok. 4s zamiast symulowanych 2s). Prawdopodobnie zmniejszyło to nieco wydajność silnika (większe ciśnienie "napędza" spalanie), ale podjęliśmy tą decyzję ze względu na stabilność spalania alternatywnej mieszaniny i jej odporność na karmelizację, która pozwoliła na uformowanie lepszej jakości bloku paliwowego, bez kawitacji, nieregularności czy pęcherzyków powietrza, które mogłyby skutkować wybuchem. Nowemu projektowi nadaliśmy pasującą do rakiety SMOK nazwę WiWErNA - Wielokrotnie Wykorzystywany Erytrolowy Napęd z konstrukcją Aluminiową.
RAKIETA SMOK
Celem projektu SMOK jest zbudowanie rakiety. Pułap, ciąg - to są rzeczy drugorzędne. To, co liczy się najbardziej to wspólna praca nad projektem i to, czego się podczas niego uczymy.
[Dawny prototyp silnika na paliwo stałe rakiety SMOK]